V ČR je velmi málo certifikovaných provozovatelů tandemových seskoků - z výšky 4000m jsou dokonce jen dva. Přesto je situace na internetu nepřehledná. Vyjmenujeme rizika při nákupu a poradíme jak postupovat, abyste dostali to nejlepší nebo nebyli podvedeni.
Zážitkové agentury nejsou přímými provozovateli, pouze přeprodávají seskoky. Často nabízí mnoho lokalit, i když se na některých skáče jen párkrát do roka – o tom se ale předem nedozvíte. Záměrně prodej anonymizují, aby nepřišly o provizi. Vy se tak ale nedozvíte, s jakou společností budete skákat. A to je to nejzávažnější, protože si dopředu nemůžete společnost prověřit. Jak si ale přečíst recenzi na provozovatele, kterého neznáte? A vězte, že mezi provozovateli v ČR jsou velké rozdíly.
Seskoky na mnoha lokalitách probíhají jen výjimečně – pokud se do termínů “nestrefíte”, můžete cestovat stovky kilometrů na “náhradní” vzdálené letiště, nebo přijít o termín i poukaz.
Slibovaná výška 3000-4000m často není 4000m, ale většinou jen 2700–3000 m.
Služby je vždy anonymizovaná. Zajišťují ji v 99% případů firmy bez vlastního letadla, nebo kočující firmy s velmi omezeným zázemím. Přes agenturu se nedozvíte, kdo je skutečný provozovatel a tak si nemůžete ani zkontrolovat reference.
Zbytečně vyšší cena kvůli provizi agentury.
Vyhýbejte se nabídkám "každých 50 km" po celé ČR.
Nepřiplácejte prostředníkům, kteří jen přeposílají vaši rezervaci.
Rezervujte si zážitek přímo u provozovatele!
Získáte:
nižší cenu
přímou komunikaci
jistotu kvality a termínu
a hlavně: žádná nepříjemná překvapení!
Někteří provozovatelé uvádějí zákazníky v omyl – slibují víc, než ve skutečnosti dodají. Prezentují se jako celorepubliková služba, přesto na většině letišť působí jen výjimečně. Přidávají i skryté poplatky a zkreslují výšku seskoku.
Na začátku je zajímavá cena kousek od vašeho bydliště. Nakonec může jít o násobně předraženou službu na druhé straně republiky, po půlročním domáhání se vašich práv z malé výšky a za vysokou cenu.
Minimální dostupnost termínů:
Pro 30 letišť v ČR vychází při ideální sezóně pouze 3 dny provozu na každé letiště ročně. S trochou smůly kvůli počasí nebo jiným plánům přijdete o termín i o zážitek.
Nižší výška seskoku:
Místo slíbených 4000 m skočíte jen z 3300 m. Nepoctivá firma tak šetří náklady na palivo - za které jste si mimochodem připlatili.
➝ Až o třetinu kratší volný pád.
Skryté doplatky:
Účtují se až na místě – parkovné, palivový příplatek, půjčovné výstroje apod.
➝ Konečná cena může být výrazně vyšší, než jste čekali.
Ověřujte si provozovatele:
Vyhýbejte se firmám, které mají příliš širokou nabídku míst. Skuteční provozovatelé provozují na jednom, nebo na dvou letištích.
Podívejte se na recenze od zákazníků (nikoli recene agentury - některé agentury záměrně negativní recenze mažou) – zjistíte, jaký zážitek lidé opravdu zažili a co je na místě čekalo.
Ptejte se na konkrétní podmínky:
Např. dostupnost všech termínů na daném letišti, ověřte možnost přerezervace - toto je trochu obtížné, protože po rezervaci se do nepoctivé firmy již velmi obtížně vůbec dovoláte. Odmítněte na místě případné doplatky.
Skákejte s ověřenou firmou:
Vyberte si provozovatele s vlastním letadlem a alespoň 10 letou historií. Jen tak máte jistotu kvalitních služeb i toho, že se opravdu dostanete do výšky 4000+ m.
Zkontrolujte si výšku sami:
Před výskokem si nechte ukázat výškoměr tandempilota – nebo si vezměte do letadla výškoměr, nebo chytré hodinky a ověřte si výšku seskoku sami.
Po celém světě se na velkých parašutistických Drop Zónách skáče z výšky 4.000m (13.300ft). Problém je, pokud se na tandemový seskok využívá letadlo s pístovým motorem (v ČR oblíbená "Andula" An-2, Cessna nebo třeba Brygadýr), které vyletí max. do výšky 3000m a i to jen za ideálních podmínek. V létě, kdy se parašutismus provozuje, je vzduch teplejší a letadlo vyletí třeba jen do 2700m. Oblíbenou obezličkou některých provozovatelů je napsat 3000-4000m. Věřte že to znamená 2700-3000m.
Pokud je inzerovaná výška 3000-4000m jedná se nejspíš o výšku 2700-3000m.
I když některé firmy uvádějí 4000m, neznamená to, že to myslí vážně. Jejich letadlo, i když by do výšky 4000m hravě vylétlo, tam ještě nikdy nebylo.
Pokud uvažujete o výšce 6000m pak musíte mít opravdu vynikající tělesnou kondici. V ČR je možné absolvovat seskok ze 6000m na více místech (i když některá reklama tvrdí, že je jediná firma v ČR. Mimochodem už tím můžete jednoduše odhalit, že klame zákazníky).
Pokud se rozhodnete pro seskok ze 4000m nebo ze 4200m ověřte si, že letaldo ze kterého budete skákat je turbovrtulové a ne pístové.
Pokud chcete menší výšku než 4000m, volný pád bude mnohem kratší. Ale jestli vám to nevadí, tak pravěpdoně bude vše v pořádku.
A znovu: zkontrolujte si recenze, které se nedají manipulovat, třeba na Googlu nebo na Seznamu.
Sportovní parašutismus na celém světě probíhá z výšky 4000m. Ze 6000m skáčou jen vojáci a ti před prvním seskokem absolvují zdravotní leteckou prohlídku v barokomoře. Pokud se skutečně rozhodnete pro seskok ze 6000m, můžete si takovou prohlídku zajistit v Ústavu leteckého zdravotnictví, nebo buďte opravdu v té nejlepší zdravotní kondici.
Tandemové seskoky patří mezi nejbezpečnější adrenalinové aktivity, pokud je zajišťuje kvalitní provozovatel.
Špičkové firmy provádějí kontrolu padáků před a po každém seskoku a komplexní revizi každých 100 seskoků.
Spolehlivá firma si svoji spolehlivost vysloužila mnohaletou praxí. Hledejte firmy s alespoň desetiletou praxí. Bezpečnost nezajišťují jen instruktoři ale celkové bezpečnostní standardy společnosti.
Minimální výška 4000m, chtějte seskok na letišti s pravidelným parašutistickým provozem a s vlastním zázemím.
Chraňte se firem, které nedodržují slíbenou výšku, účtují si palivové a jiné příplatky.
Ověřte si, že společnost na vybraném letišti skáče každý týden. Jen tak si zajistíte snadnou přerezervaci s velkým výběrem náhradních termínů.
Ne agentura, vlastní zázemí na letišti a vlastní letadla